Czasem pytacie nas o to, jak powstają tworzone przez nas gry edukacyjne. Kto za co odpowiada, jak długo trwa cały proces i skąd czerpiemy inspiracje. Postanowiliśmy uchylić rąbka tajemnicy i zaprosić Was do beGamowego świata.
Brainstorming pierwszym krokiem
Pracę zawsze zaczynamy od intensywnej burzy mózgów. Rozrysowujemy mapy skojarzeń związanych z tematem, szukamy przykładów gier, które mogą być dla nas punktem odniesienia. Pytamy ekspertów w dziedzinie o to, co powinno się w grze znaleźć i jakie cele ma ona realizować. Konfrontujemy ze sobą pomysły i wizje, szukając koncepcji, które okażą się najbardziej obiecujące.
Mechanik i Grafik: duet do zadań specjalnych
Każda gra to odrębny projekt, który angażuje co najmniej dwie osoby. Nieodłączny duet stanowi Mechanik z Grafikiem. Pierwszy z nich projektuje silnik gry, a więc odpowiada za to, aby gra działała. Opracowuje zasady, układy plansz i komponenty potrzebne do rozgrywki. Ponadto tworzy strukturę i planuje interakcje, w które uczestnicy będą wchodzić w trakcie gry.
Jego zadanie polega na tym, aby gra była wciągająca i satysfakcjonująca dla użytkowników, osadzona w jasnych ramach czasowych, bogata w różne warianty rozgrywki, dostępna dla konkretnej liczby graczy. Dąży do tego, aby maksymalizować regrywalność gry, a więc jej potencjał wielokrotnych rozgrywek. Na koniec opracowuje instrukcję do gry, która w prosty i zwięzły sposób wyjaśnia przyszłym graczom, na czym polega rozgrywka. Kiedy koncepcja gry jest już gotowa, a testy potwierdzają, że obrany kierunek jest dobry, do pracy przystępuje Grafik. Jego rolą jest opracowanie warstwy wizualnej gry, stworzenie ilustracji i oprawy graficznej dla wymyślonych przez mechanika elementów.
Testy kluczem do sukcesu
Bardzo często to właśnie mechanik testuje projekty na różnych grupach graczy. Dzięki temu, ma możliwość sprawdzić, które rozwiązania się sprawdzają, a które wymagają udoskonalenia. Zazwyczaj pierwsze prototypy okazują się drogą donikąd i lądują w koszu, jednak cały proces pracy pomaga znaleźć nowy punkt wyjścia, który okazuje się tym właściwym.
Testy są ważne, bo pozwalają wykryć ewentualne błędy, niejasności w zasadach lub niespójności w rozgrywce. Weryfikują pierwotne założenia, otwierają umysł i stymulują kreatywność. Niekiedy, dopiero po kilku, a nawet kilkunastu razach udaje się wypracować ostateczny kształt gry.
Nieoceniona rola konsultantów merytorycznych
W zespole projektowym beGame bardzo często pojawiają się także konsultanci merytoryczni. Jako, że przeważająca ilość naszych gier, to gry edukacyjne, niezmiernie ważną warstwą jest zawartość treściowa pytań, z którymi gracze mierzą się w trakcie rozgrywki. Konsultanci to najczęściej eksperci w danej dziedzinie, którzy podpowiadają kluczowe zagadnienia dla realizowanych celów edukacyjnych, sprawdzają poprawność stworzonych zadań, wskazują, co powinno się znaleźć w grze, aby była ona użyteczna dla różnych instytucji. Przykładowo, projekty ekologiczne, zawsze angażują specjalistów z ochrony środowiska, a gry dotyczące bezpieczeństwa na drodze oraz szeroko rozumianej prewencji – Policję i Straż Miejską.
Kiedy zostaną wprowadzone ostatnie zmiany, gra trafia do druku i ukazuje się w beGameowym sklepie.
W grze także liczy się balans
Tworzenie ożywczych i interesujących koncepcji gier planszowych wymaga wyobraźni i kreatywności. Mechanik musi być w stanie wprowadzać innowacje i tworzyć unikalne doświadczenia dla graczy, na bieżąco rozwiązywać pojawiające się wyzwania i problemy. W przypadku gier edukacyjnych, szczególnie ważne jest zadbanie o to, aby były one odpowiednio wyważone – z jednej strony pozwalały zdobywać nową wiedzę, z drugiej strony sprawiały przyjemność i przynosiły dużo frajdy. W końcu w całym tym ambarasie, przede wszystkim chodzi o dobrą zabawę!