Grywalizacja to termin, który oznacza przenoszenie technik i myślenia charakterystycznego dla gier, do codziennego życia. Coraz więcej pisze się o licznych korzyściach wynikających z tak niekonwencjonalnego podejścia.
Bez wątpienia, grywalizacja jest świetnym sposobem na stymulowanie ludzi w środowisku pracy i podnoszenie ich efektywności. Pomaga zwiększyć motywację w zespole, wzmocnić zaangażowanie, poprawić współpracę i zacieśnić więzi. Wspiera rozwój umiejętności, trening postaw i przygotowuje do stawiania czoła wyzwaniom związanym z pełnioną w firmie funkcją. A co najważniejsze – zapewnia dobrą zabawę!
W beGame, jednym z naszych ulubionych narzędzi do grywalizacji zespołów jest HUGE JENGA BIZNES. Warsztat z zespołem wykorzystuje wielkoformatową wersję gry, nie tylko do budowania jak najwyższej wieży, ale przede wszystkim do podnoszenia kompetencji uczestników.
Ćwiczenia realizowane są w mniejszych podgrupach, wiążą się z pewną presją czasu i wymagają sprawnej koordynacji działań. Każda drużyna musi szybko podzielić się zadaniami i współpracować ze sobą, po to, aby osiągnąć postawiony cel.
Zazwyczaj podgrupy wykazują różnice w podejściu i sposobie myślenia oraz napotykają na różne komunikacyjne przeszkody, co zostaje omówione po ćwiczeniu. Dzięki analizie doświadczenia, członkowie zespołu mogą wymienić się obserwacjami i refleksjami, wychwycić mocne i słabsze strony kooperacji oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.
W krótkim czasie i dobrej atmosferze, pod czujnym okiem trenerów, uczestnicy kształtują umiejętności przydatne na co dzień w firmie, integrując się przy tym ze sobą i otwierając na udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnych. Tak zwany debriefing, umożliwia dzielenie się spostrzeżeniami, uczenie się na błędach i identyfikację obszarów do poprawy.
Grywalizacja tworzy okazję do intensywnej interakcji między członkami zespołu, zachęca do wymiany informacji i wzajemnego wsparcia. Poprzez regularne angażowanie się w takie aktywności, członkowie zespołu doskonalą zdolności komunikacyjne, w tym słuchanie siebie nawzajem, wyrażanie swoich pomysłów, wchodzenie w negocjacje, kreatywne podejście do problemów i rozwiązywanie konfliktów.
Grywalizacja może być również wykorzystana do symulowania rzeczywistych sytuacji komunikacyjnych, np. związanych z pracą w obsłudze klienta, prowadzeniem spotkań biznesowych lub negocjacji handlowych. Tego rodzaju zadania pozwalają członkom zespołu na praktyczne stosowanie umiejętności komunikacyjnych i doskonalenie ich w kontrolowanym środowisku. Mechanizmy takie jak punktacja, tabele wyników czy odznaki mogą zachęcać do osiągania lepszych rezultatów i przekraczania własnych limitów.
Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak w atrakcyjnej formie szkolić swój zespół i rozwijać w nim umiejętności niezbędne do realizacji Waszych celów biznesowych, nie wahaj się – postaw na grę. Wystarczy, że określisz, jaki efekt chcesz uzyskać, a my zajmiemy się całą resztą!